Skip to main content

Ik wil beter vindbaar worden en meer bezoekers naar mijn website trekken, maar ik heb geen seo nodig toch? Er wordt vaak gedacht dat seo niet nodig is om je website op nummer 1 te krijgen op Google. En ook al klopt dat soms voor de grote bedrijven met een bekend merk, is dat in de meeste gevallen onjuist.

11 redenen waarom seo zo belangrijk is.

 

1. Toegankelijkheid

Als jouw site geen zoekwoorden plaatst die jouw doelgroep gebruikt om jouw diensten of producten te vinden, weet Google ook niet dat jij dit aanbiedt. En dus wordt je niet weergegeven in de resultaten. En wordt je dus ook niet gevonden door de potentiële klanten. Een website hebben is dus het begin de vindbaarheid is de volgende stap.

Een website hebben die niet wordt gevonden is als een poster plaatsen in een straat waar niemand komt.

Zoals ik hierboven al vertelde verbeter je deze vindbaarheid met de seo. Door je website zo te optimaliseren dat Google begrijpt wat je levert zul je gevonden worden. Je maakt de site toegankelijk voor de gebruikers van Google.

2. Technische fouten zitten in een klein hoekje

De technische seo is vaak een onbekend terrein voor vele. Vaak wordt er vanuit gegaan dat een website bouwer hier alle verstand van heeft, maar dit blijkt in de praktijk vaak niet te kloppen.

De technische seo gaat over de achterkant van je website. Je zorgt ervoor dat Google jouw site kan vinden en indexeren. Als ze dit niet kunnen wordt je ook niet getoont in de resultaten. Dus je site bestaat wel, maar Google weet dat niet. Of er staan zoveel fouten op je site dat Google je niet vertrouwd of wil tonen.

Een technische fout is vaak aan de voorkant van je site niet te zien en als je niet bekend bent met dit onderwerp zul je niet eens weten dat er iets fout is. Daarom wordt er bij een seo campagne begonnen met de technische seo. Dit is de basis van je site en als deze niet klopt, hoef je niet aan de slag te gaan met de rest.

Een technisch foutje zit vaak in een klein hoekje. Een kleine fout kan dramatisch zijn voor je site, terwijl je ze vaak wel snel kunt oplossen. Erg zonde als je hierdoor je klanten misloopt.

3. Kwalitatieve bezoekers

Ik hoor mensen vaak spreken over het aantal bezoekers op hun site. En het is natuurlijk heel tof als je 100.000 bezoekers per maand hebt. Maar als deze bezoekers totaal geen interesse hebben in jouw product of dienst kom je nog niet verder. Het gaat om het aantal conversies op je site. En deze komen alleen van relevante en kwalitatieve bezoekers.

Deze relevante en kwalitatieve bezoekers krijg je alleen als je jouw website laat aansluiten bij de behoeftes van jouw doelgroep. Een belangrijk onderdeel van seo is het zoekwoord onderzoek. Hierbij ga je kijken hoe jouw potentiële klanten op zoek gaan naar de dingen die jij aanbiedt. Maar ook welke intentie daarachter ligt.

Stel je voor iemand typt het woord cocktail in op Google. Nu weet je nog niet welke intentie dit persoon heeft. Ze kunnen op zoek zijn naar een cocktail recept, een lijst met lekkerste cocktails, een plek waar je cocktails kan kopen en nog veel meer.

Daarom ga je dit onderzoeken tijdens het zoekwoord onderzoek. Je kijkt welke zoekwoorden voor jou relevant zijn en of de mensen die dit zoekwoord intypen op jou zitten te wachten. Zo krijg je vooral bezoekers op je site die daadwerkelijk naar de informatie op jouw site aan het zoeken zijn.

4. Concurrentie voor blijven

Seo wordt een steeds groter begrip op de commerciële markt en vooral op de online wereld. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om hoger te ranken op Google als je niks doet met seo. Wanneer je concurrentie hier al mee aan de slag is heb je veel om in te halen. Het zou toch zonde zijn als je klanten verliest omdat ze je niet meer vinden.

Als de concurrentie er juist nog niet mee bezig is heb je een kans om zelf de rest in te halen. Je zult sneller resultaten boeken en voor je concurrentie wordt het moeilijker om je daarna in te halen. Tenzij ze er meer tijd of geld aan besteden.

5. Groot bereik

De online wereld. Eigenlijk nog zo jong, maar zo snel gegroeid. In maar een paar jaar is de gehele wereld in verbinding gekomen met elkaar. Hierdoor is er een bereik online te vinden die je met geen andere medium zo kunnen bereiken.

Er is een nieuwe markt ontstaan met meer potentiële klanten dan ooit. Niet gek dat een hoop mensen overstappen naar het online speelveld. Een ideale kans om mensen te bereiken buiten je eigen netwerk zonder te hoeven bellen of mailen.

6. Duurzaam

Het grootste voordeel van seo is de duurzaamheid. Vooral tegenover SEA (search engine advertising) of in normaal Nederlands Google advertenties. Bij seo duurt het langer voordat je resultaten gaat behalen. Maar als je je pagina eenmaal bovenaan hebt staan ga je daar jaren plezier van hebben. Je moet het wel blijven bijhouden natuurlijk, maar je blijft er geen geld aan uitgeven.

Bij SEA is het juist andersom. Je betaald een bedrag en je komt gelijk bovenaan te staan in Google. Heel fijn natuurlijk want je boekt snel resultaat. Maar zodra dit dagbudget op is of je stopt met adverteren ben je je positie kwijt. Seo is dus voor het lange termijn en SEA het korte termijn.

7. Naamsbekendheid

Je naamsbekendheid vergroten kun je op veel manieren doen. Je kunt een tv reclame uitzenden of op de radio. Je kunt aan de slag met flyers en poster. Noem het maar op.

Maar wist je dat je dit ook kunt doen met seo? Een pagina die vaak bovenaan staat voor thema’s die mensen vaak opzoeken krijgt ook naamsbekendheid. Je ziet de naam steeds terug komen in de resultaten en ook al klik je niet, je kent ze al wel. Dit is voor advertenties zo, maar ook voor organische resultaten.

8. ROI

Mensen schrikken soms hoe veel een seo campagne kost. En niet gek natuurlijk als je een kleine ondernemer bent is het ook veel geld. Maar je moet het niet zien als kosten. Seo is een investering, alles wat je erin stopt krijg je er uiteindelijk ook weer uit.

De bedoeling van seo is het verhogen van je vindbaarheid om zo de conversie te laten stijgen. Het duurt even, maar uiteindelijk ga je veel meer verdienen dan de campagne ooit heeft gekost. Daarbij is seo de marketing techniek met de hoogste return on investment percentage.

Wil je weten meer weten over conversie optimalisatie, lees dan de 8 tips die je gaan helpen bij het verhogen van conversie.

9. Gebruikers ervaring

Je maakt je website voor je bezoekers en niet voor Google. Dit is iets wat vaak wordt vergeten. Google beoordeelt jouw website en die bepaald de ranking, maar deze beoordeling is gebaseerd op wat de gebruikers willen zien. Dus als je je jouw website maakt zoals de bezoekers ze graag zien zul je ook hoger ranken.

Ook doordat je de technische fouten eruit haalt gaat de website beter werken en zal Google je belonen met een betere ranking. Alleen omdat Google weet dat een lezer niet zit te wachten op deze fouten.

Hierdoor ben je dus niet alleen bezig om jouw site beter vindbaar te maken, maar ook dat deze aansluit bij de behoeftes van de lezers. De klant zal er een betere gebruikerservaring van krijgen. Win – Win dus.

10. Inzichten

Meten is weten. Dat weten we allemaal. Maar toch wordt dat met de website vaak vergeten. Mensen stellen Google analytics in maar doen niks met de gegevens of ze stellen het niet eens in. Ontzettend zonde! Deze gegevens heb je nodig om jouw resultaten, bezoekers en voortgang bij te houden. Alleen zo kun je je strategie blijven verbeteren.

Seo draait op deze informatie. Daarom begin je een campagne met het instellen van alle analyse tools. Je stelt doelen in voor je bedrijf en houdt deze bij. Hierdoor krijg je meer inzicht in jouw website, bedrijf, klanten en trends. Niet alleen belangrijk voor de seo, maar ook voor je andere marketing of sales.

11. Advertenties krijgen minder klikken

De allerlaatste reden voor seo is het aantal klikken. Mensen scrollen de advertenties steeds vaker voorbij en gaan gelijk door naar de organische resultaten. De gebruikers van Google ziet de organische resultaten als betrouwbaarder. Hierdoor ontvangen deze resultaten veel meer klikken dan de advertenties.

Leave a Reply